Lokutus
Ego sum Lokutus flagellum dei

Výsledek voleb 2010 dle Lokuta - náhledem na pravou část spektra
31.05.2010
Politika

Volby dopadly nepřekvapivě. Výsledek jsem tušil již v sobotu dopoledne, kdy jsem vhazoval obálku do urny.

První, co se dalo vypozorovat, je jistá cykličnost v názorech voličů. V loňských volbách byl zjevný posun od menšího zla (to aby nezahodili svůj převzácný hlas) k větší zásadovosti. Tedy spousta lidí, kteří předtím volili, jak sami prohlašovali – se skřípěním zubů -  ODS, se od ní odklonila, aby bez skřípění volila dle svých zásad. Zato v těch letošních se menší zlo vrátilo v plné parádě. Opět každý obyčejný človíček (v době voleb ctihodný občan, po volbách hromada zbytečné protoplazmy) považuje svůj hlas za hráz – co hráz, přímo velkou čínskou zeď – postavenou do cesty komunistickému zlu, a tak je potřeba se semknout, bok po boku, rameno na rameno. V příštích volbách, po vystřízlivění z EUforie, třeba tyto vrtulky opět otočí a budou hledat alternativu v podobě zásadových programů. Nechme se překvapit.

Druhá věc, která mě dokonce pobavila, byl hromadný úprk k TOP09. Už v době, kdy se tento politický bastl formoval, jsem říkal, že má fungovat jen jako záchytná síť pro uprchlíky. Trend odchodu voličů od velkých stran byl patrný již v době loňských eurovoleb a ODS spolu s Kalouskem přišli na (podle mého názoru) ženiální plán, jak o ně nepřijít, ač oni sami budou skálopevně přesvědčeni, že to ODS nandali. Po dlouhých letech bez silné pravice je po ní na české politické scéně veliký hlad. Degenerativní vláda ČSSD, zakončená rozplizlým a k ničemu nevedoucím patem, který vyústil v slizký hnus v podobě Two Man Show – Paroubka a Topolánka – lidi v podstatě znechutila, a půldruha roku trvající oranžová billboardová smršť s obrázky jedné velké bradavice je pak definitivně dorazila. Pár chytrých lidí si tedy zjevně řeklo, že i z takových sraček se dá elegantně vybřednout. ODS se v podstatě vyprdla na koncepční kampaň a nechala Paroubka, ať se zdiskredituje sám. Sem tam ho někdo popíchl, aby nadskočil a byl lidem ještě víc pro smích. Pak jim stačilo jen čekat s připravenou sítí s obrázkem pana knížete, který rybičky správně motivoval. Paroubek měl stejnou šanci v podobě Miloše Zemana, ale při své samolibosti ji provařil tím, že ho pořádně nasral. O své hlasy tím definitivně přišel.

Třetí věc, která mě nejen pobavila, ale i překvapila, bylo zjištění, kolik odborníků na politiku a ekonomiku se pohybuje mezi ajťáky. Sorta lidí, která s plameny u zadku proklíná každého amatéra, co se jim pohrabe v routeru, má najednou léta zkušeností s politikou v pravém malíčku a stejná léta zkušeností s ekonomikou v levém.

A poslední věc, která mě nepřekvapila, byla zjevná touha po výrazné osobnosti, která prostupovala celou společností. Volání po silném vůdci, který masy oveček povede ke spasení, je stará jako lidstvo samo. Je to pochopitelné. Silných osobností je málo a kusů s hromadou mindráků hodně. Touží po jistotách (každý po jiných) a vůdce jim je má dodat až na stůl. Kdo tuto stádní definici chápe, má ve volbách vyhráno. Nečas pro estéty a milovníky anglického humoru, Schwarzenberg pro gurmány, John pro obyčejné tvrdě pracující lidi, Paroubek pro sociálně slabé a nedovzdělané. Stůl je prostřen, pojďte se najíst. Ze stěny na vás přitom budou s blahosklonnými úsměvy shlížet čtyři králové.

Zjišťuji, že lidem dnes chybí pokora. Ve svých názorech skáčou jak blechy – tu doprava, tu ještě víc doprava, tu zase doleva – Google je jejich studnicí moudrosti, takže mají ke každému tématu co říci – deset oborů žádná míra – a aby toho nebylo málo, všichni mají recept na tu jedinou a správnou politiku – škoda jen, že každý jiný. Skvěle se k tématu letošních voleb vyjádřil Tomáš Pecina a mně nezbývá, než zakončit tento článek stejnou citací, jaká je v úvodu toho jeho: „Víte, kdo snáší červená vejce? Češi: ti snesou všechno."

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Komentáře

(Mod,, 31.05.2010, 14:12:06)
Ano, já hromadně uprkla od ODS v rámci pocitu volit menší zlo a taky proto, že jsem gurmán:-).
Je fajn, že ten "bastl" vznikl, protože vytvořil alternativu pro spoustu lidí, ktzeří se nezúčastnili ani voleb v roce 2006, ani těch v roce 2002, protože prostě neměli koho volit.

Mod. (Lokutus - WWW, 31.05.2010, 14:20:56)
Jen pro ten pocit, že mají koho volit a můžou tedy k volbám... proč ne. :-)
Já osobně bych udělal volby povinné.

Lokute (Mod,, 31.05.2010, 14:57:06)
jasně, povinně, to už tu bylo, není to tak dávno:-)

Mod. (Lokutus - WWW, 31.05.2010, 15:43:36)
Ale no tak. Povinné volby tu byly už za první republiky, dokonce ve starověkém řecku a i dnes jsou běžné v některých zemích na západě.
Povinné volby jsou dobré, protože nutí lidi volit a tím pádem se i politicky a občansky vzdělávat. Pak se nemůžou vymlouvat, že to nemají jak ovlivnit, a proto se na to raději vyserou. :-)

Lokute (Mod,, 31.05.2010, 16:38:14)
nevím no, já myslím, že i nevolit by mělo být právem, někdy prostě může nastat situace, že volit není koho.

Mod. (Lokutus - WWW, 31.05.2010, 17:21:34)
To se dá i tak. Nic voliči nebrání vhodit prázdný papír jako projev nesouhlasu se všemi.

(Petr F, 31.05.2010, 20:46:11)
Váš text na mě dost sedí. Považuju se za ajťáka, vím všecko nejlíp a volil jsem TOP. Silnou osobnost nehledám. Vím, že TOP vede Kalousek, a ne Schwarzenberg. Nicméně i tak je pro mě mnohem přijatelnější, než SSO. A to z důvodu jejich náhledu na zahraniční politiku. Zato nemám pocit, že bych skákal v názorech. Mluvíte v tomto článku stále o stejné skupině?

Petr F (Lokutus - WWW, 31.05.2010, 22:30:26)
Mezi ajťáky a zbytkem archetypů v článku není nutně evivalence.
Co se týče vás, záleží na tom, koho jste volil dříve a proč. A také proč jste volil zrovna Kalouska, a ne (když už) jiné lidi pomocí preferenčních hlasů. Protože nikoho jiného neznáte? Protože Kalouska považujete za silný kus v poslanecké sněmovně? Protože už si třeba nakradl dost, jak jsem tuhle četl, a nemá tedy potřebu krást dál? Protože se z prodejné kurvy zázrakem stal odpovědný politik. Protože o sobě sám prohlásil, že je odpovědným politikem?

(Petr F, 01.06.2010, 00:37:51)
Předtím jsem volil SNK-ED jako protestní pravicový hlas. Kalouska osobně jsem ani neměl na kandidátce. Tím, že jsem ho volil, jsem chtěl říct, že si nedělám iluze o tom, kdo tu stranu doopravdy vede. A nechápu, proč je TOP bastl. Je to prostě druhá pravicová strana. Mě se třeba líbí program ODS, ale nelíbili se mi jejich lidi. Nemyslím si, že jsem sám. A hlavní moje sdělení mělo být, že Kalousek jako napravený (doufám) gauner je pro mě stále o mnoho přijatelnější, než třeba Mach. Doufám, že nestřílím vedle. Prozradíte tedy koho jste volil Vy?

Petr F (Lokutus - WWW, 01.06.2010, 11:10:56)
Topku považuji za bastl z několika důvodů. Jednak ten, které jsem popsal v článku - potřeba vytvořit záchytnou síť pro přelétavé voliče ODS, kteří už byli znechuceni korupčními aférami a neplněním předvolebních slibů.
Druhak je to bastl, protože vznikl shora, z popudu několika vlivných lidí, kteří tam navíc přeskočili z potápějících se lodí - Kalousek z KDU, Švarc. od zelených...
A třeťak ta strana regulérně poslední rok (spolu)vládla ve sněmovně, aniž by jí kdokoliv dal mandát a nikomu to nepřišlo divné.
Je to uměle vytvořená strana.

Naproti tomu, Svobodní (Mach) vznikli zdola. Osobně znám pár lidí, kteří stáli u jejího zrodu. Pokud Mach říká, že založili Svobodné proto, že neměli koho volit, mluví pravdu. Jejich program je konzistentní, má poměrně blízko mým názorům a ti lidé jsou prozatím ještě slušní, nezkažení politikou. A navíc mi Mach imponoval ještě z jednoho důvodu. Narozdíl od jiných (pseudo)politiků chodil do diskusí připravený a mlvil vždy k věci, aniž by měl potřebu si jakkoliv dělat promo. Volil jsem je právě pro tyto atributy.

Mají pouze dva problémy. Jednak mizerný marketing, což vyplývá z nedostatku peněz. Příjmy mají jen z členských poplatků a sponzorských příspěvků, s čímž se blbě bojuje proti téměř půl miliardě, které na tu dlouhou kampaň mohla vrhnout ČSSD. Druhak nedostatek "silných osobností", což bývá ve volbách (jak vidno) nejsilnější tahák. Ale upřímně, je mi jedno, že nevyhráli, volil jsem podle svých zásad, nikoliv pragmaticky.

Za svůj život jsem poznal lidi natolik, že pojem "napravený gauner" považuji za naprostý nesmysl.

(#13 - WWW, 01.06.2010, 11:22:26)
Výsledek strany TROP 09 je největším úspěchem lidovců v dějinách. Kdo je volil a neví to, toho čeká _velmi_ nepříjemné procitnutí...

(Petr F, 01.06.2010, 18:01:11)
Lokutus: Nakonec se asi docela shodneme. S prvními dvěma body souhlasí a nevadí mi. Se třetím máte pravdu a já nevím jestli lidé volí spíše strany nebo spíše lidi, ale uznávám, že úplně v pořádku to není. Spousta věcí v programu SSO se mi taky zamlouvá, ale dokud chtějí vystupovat z EU, tak jsou to pro mě podobní extrémisti, jako KSČM, která chce vystoupit z NATO. Mach je mi nesympatický, ale to bych asi přežil. Po vyřešení aspoň prvního bodu by měli šanci a můj hlas. A také jsem volil jsem podle svých zásad, neberu TOP jako menší zlo.

#13 Takže o to víc mě zajímá, jaké mě čeká procitnutí. Zakážou potraty?



Přidání komentáře...