Lokutus
Ego sum Lokutus flagellum dei

Víte jaký je rozdíl mezi Havlem a punkem?
22.12.2011
Děti

Havel zemřel. Takto prostě lze konstatovat zřejmé. Lze se zamyslet nad tím, kdo to byl, co vykonal, nad jeho klady i zápory, nad jeho odkazem, i nad tím, co pro mě ten odkaz znamená. Lze ho uctít prostým symbolem, minutou ticha, jednoduchou svíčkou, změnou avataru,... whatever, způsobů je mnoho.

To všechno by bylo rozumné, inteligentní, kulturní, prostě hodné civilizovaného člověka. Ovšem mezi rozumným a idiotským je velmi tenká hranice, kterou lze snadno překročit.


Tak nám zrušili besídku, paní Müllerová. A ne jednu, hned tři. Máme doma tři děti školou povinné. Každé chodí na jinou školu a každá z těch tří škol chystala vánoční besídku. Na každé z těchto tří škol bylo nemálo dětí, které na svou besídku cvičily dva měsíce. Na každé z těchto tří škol bylo namálo dětí, které se na ní těšily. Teď mají kulové, protože zemřel Havel.

- Kdo?
- To je náš bývalý prezident, Pepinko. Ale nemůžeš si ho pamatovat, protože jsi ještě nebyla na světě, když prezidentoval.

Byli jste zapálit svíčku? Drželi jste minutu ticha? Změnili jste si avatara na Facebooku? Šli jste za rakví? Rušili jste televizní pořady, divadelní vystoupení, či školní besídky? Drželi jste srdceryvné proslovy? A kolik z vás mělo o Havlovi ponětí před sametem? Kolik z vás si na něj vzpomnělo za posledních deset let alespoň jednou? Kolik z vás přečetlo alespoň jednu jeho knihu? Kolik z vás si poslechlo alespoň jeden jeho proslov? Opravdu truchlíte? Anebo je to jenom póza?

Kde je ta hranice, kdy je truchlení kulturní, inteligentní a rozumné, a kdy už jde o nechutnou a kýčovitou frašku, o masové šílenství, kdy jeden v truchlení trumfuje druhého?

Děti v jedné třídě z těch tří škol se rozhodly udělat si pod vedením své třídní svou soukromou besídku. Potají. Proč potají? Protože paní učitelka věděla. A měla pravdu. Ono se to totiž proláklo, přiběhl brunátný ředitel, seřval učitelku a nakonec jí sebral platové ohodnocení. Za trest, že netruchlila dostatečně.

Kdo netruchlí s námi, truchlí proti nám, vy reakcionářští šmejdi! Takhle se správně truchlí, kdybyste to nevěděli.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Komentáře

(@Teo - WWW, 22.12.2011, 16:43:23)
Vánoce jsou samy o sobě kýč... a terazky do toho ještě tahle EMOnstrózní šaškárna. Mě nějak nepobuřuje. Asi jde o zvrácenost, ale přijde mi to až komicky zábavné: http://ateo.cz/i/5910/ ;)

(Lokutus - WWW, 22.12.2011, 16:48:42)
Ato mě to docela sere. Mám to všude okolo sebe. Nemá to úroveň, nemá to vejšku, je to tuctovej kýč. Tuhle jsem v rádiu poslouchal moderátora, který vypočítával, jak které rádio, či noviny vytunili své webové stránky - Tihle si dali do záhlaví decentní černou stužku, tamti se oblékli komplet do čreného, támhleti vrazili Havla ve stylu Steva Jobse přes půlku webu. My to máme lepší, hezčí, smutečnější a černější, vy břídilové...

(@Teo - WWW, 22.12.2011, 16:54:34)
Ve frašku vše Češi změní
ve svém hloupém přehánění
Místo rozjímání v klidu
nabízí se dneska lidu
Velký Václav zcela všude
Jen pár dnů však trvat bude,
nežli orgie se změní
pěkně česky v zapomnění...

zdroj: http://www.macekvbotach.cz...-2011/

Takhle se truchli (Eduard, 22.12.2011, 17:27:34)
http://www.youtube.com...woSFQb5HVk

Bych byl taky brunátnej (Martin - Mail - WWW, 22.12.2011, 17:44:53)
a na pana ředitele hezky naběhl. Všechna ta hromadná černota mě taky sere.

Podle sebe soudím tebe??? (Jana - Mail, 22.12.2011, 17:58:46)
Zkuste si představit, že ne každý je jako Vy. Znám dost lidí, kteří si VH vážili po celou dobu a vlastně docela často o něm i mluvili. Než se zeptáte na to, kolik z nás četlo jeho "knížky", měla byste si zajít do knihkupectví a viděla byste, že se tam nedávno objevil poslední díl třísvazkového vydání her VH (vycházející od jara, velmi systematicky sezařený), který se od začátku dobře prodává. Stejně tak jeho proslovy - na netu už jsou dávno ke stažení Hovory z Lán, který já osobně poslouchala na dobrou noc a určitě jsem nebyla jediná :D, tak originální opravdu nejsem. Spíš mi připadá tragické odpovědět dítěti na to, kdo to byl, pouze "náš bývalý prezident", natož aby se o něm dítě dozvědělo poprvé až při této příležitosti. To je myslím dost vypovídající a je mi z toho trochu smutno, že v knihovnách některých stále chybí jeho knihy a fotografie a děti musí klást takové otázky. Jiná věc je rušit kvůli tomu besídku pro děti. To by se Havlovi určitě nelíbilo, spíš to působí trochu jako z nějaké jeho hry, ve které se svým specifickým humorem kritizoval totalitářský přístup. Celkově mi ale připadá pěkné, že lidi vyšli do ulic a stojí hodiny na mrazu aby se mohli rozloučit. Jasně, že je to jen akt o který vůbec nejde a vnitřně se loučí každý po svém. I tak to ale má smysl a je fajn, že si lidé uvědomují, koho ztratili. Škoda, že někteří z nich až po jeho smrti, ale to je docela standardní situace a myslím, že s čecháčkovstvím nemá nic společného - stejně to bylo ve světě třeba s rockovými hvězdami, ze kterých se staly modly až po jejich smrti...

(Lokutus - WWW, 22.12.2011, 18:42:17)
A jaký jsem podle vás já, Jano?

Dobrý postreh (Roman - Mail - WWW, 22.12.2011, 18:45:23)
treba to rozmáznuť skús to dať ako tip médiám, hádam sa niekto chytí. Toto by si Havel určite neželal, skôr naopak.

(elfkam - Mail - WWW, 22.12.2011, 18:49:20)
Přesně vystiženo, sám bych to těžko napsal lépe...

Máte pravdu, ale... (Vojta, 22.12.2011, 19:03:47)
Ve všem máte pravdu, ale v jednom přece ne, je prostě logické, že mezi Halovými příznivci jsou i ti, kteří jeho hry a eseje skutečně četli (například já), což se právě nedá říct o jeho odpůrcích. Bavil jsem se za ta léta s mnoha H. odpůrci, ti, co jej považovali za naivního hlupáka, většinou nikdy nečetli jeho eseje, kde se prokázal jako brilantní analitik a naprostý opak naivky, ti, co kritizovali jeho hry, nečetli buď nic, anebo znali jenom Audienci, která je sice zábavná, ale přeci jenom je to hlavně satira na režim, Havel má daleko lepší hry (BTW někteří idioti, co přijali onu trapnou lež o tom, že Havel byl alkoholik, ani Audienci vůbec nepochopili a mysleli si, že to je oslava Havlova opilectví), ti, kteří kritizovali Havlovu kompentenci režírovat, neví, že byl asisentem (pravda divadelním)A.Radoka, jednoho z našich vůbec nejlepších režisérů. A tak bych mohl pokračovat. V ostatním máte pravdu, je to šílená mediální histerie.

oprava (Vojta, 22.12.2011, 19:05:48)
analytik s i a hysterie s i, koukám, že pravopisnou formu jsem nechal truchlit doma.

chce se mi blejt (David - Mail, 22.12.2011, 19:42:56)
Nezlobte se na me.. ale

Takovy clovek se jen tak nenajde. A tech besidek bude jeste dost. Holt jsou to 3 dny a to by mohl kazdy vydrzet...

(Lokutus - WWW, 22.12.2011, 19:59:47)
Davide, opravdu to každý může vydržet a jak se zdá, nikdo si kvůli tomu žíly netrhá. Otázka spíš je, proč. Proč mají lidé přestat normálně žít? Proč se musí účastnit kolektivní tryzny?

(Liška - Mail - WWW, 22.12.2011, 21:58:20)
Právě jsme si s naším ajťákem říkali, že leckdo tohle truchlení přehání (dle našeho názoru ovšem), mezitím skončil pracovní mejdan (nekonal se podle plánu v hospodě, kvůli dnům státního smutku, ale v práci a každý mohl, jak chtěl chlastat nebo ne...) pak jsem ajťákovi ostříhala vlasy no a teď tu jsem se svíčkou, co byla zapálena na začátku našeho setkání za V. Havla.
Co si tu s ní počnu - mám së svíčkou spát celou noc, nebo ji mám surově zhasnout? A musím to být já, kdo to udělá. Což mě nepálí :)
Ale je to prostě zajímavá situace.

...
s rušením besídek pro školkové děti nesouhlasím, protože si mylsím, že ještě nemohou mít vybudovaný pojem, kdo je kdo a co se děje, co je smrt.
A jistě se těšily něklik týdnů na svou besídku. Podle mě nerušit!

Co se týče školních dětí, tšm už bych to zrušila a vysvětlila, nahradila vyprávěním - respektive bych nerušila besídku, jen bych trochu posunula její atmosféru. A i tak by to pro děti i pro veškeré truchlící ředitele (představuju si, jak si rvou svou přehazovačku a hází na ni popel :-) uspokojující.

(Liška - Mail - WWW, 22.12.2011, 22:08:32)
Přitom chápu tu symboliku - pro mnoho generací je Havel jediný možná "hrdina", osvoboditel - částečný, samozřejmě. Je to důležitá postava, symbolizující lidskost, slušnost. A ta zemřela. NENÍ tu jiná taková postava.

Je to velikán i pro několik generací dopředu; takový pohřeb nebude ještě několik desítek let, možná už nikdy.
Pro mě je Gorbačov ještě světovější - on to rozhýbal, ne disidenti u nás. Pro mě listopad89 byl na spadnutí, nebyla to žádná zásluha nikoho z Čech.

Ta organizace, to, jak to probělo, to ano, to jo. Sametově. Ale nahoře byli jen ti, kdo byli připuštěni; nedělala bych si iluze...

Takže truchlení zasluhuje. Ovšem já osobně jsem pro osobní a uměřené, intimní rozjímaní, ne pro davové pochody za rakví. Ale dovedu pochopit, že někdo jiný to má zase jinak. Proč ne.

(, 22.12.2011, 23:25:30)
Pane Lokotus, bo jak Vás oslovit, omlouvám se za ten ženský rod v mé reakci. Je to zvláštní, ale z toho způsobu psaní jsem měla pocit, že jde o nějakou pani. Představila jsem si odbarvenou blondýnku s gelovými nehty a starostí, co zítra na sebe. Moje asociace, můj problém .-). Takže i když na tom, jaký jste podle mě, vůbec nezáleží, slušné je odpovědět. Ten nadpis jsem myslela tak, že jak jinak by Vás napadlo, že lidi Havla nečetli, neposlouchali jeho projevy, nemluvili o něm, nevzpomněli na něj posledních deset let (to mě obzvláště šokovalo, velmi často jsme o Havlovi mluvili nejen doma, ale i v práci a mezi přáteli a nejen v souvislosti s politikou, nedovedu si představit, že by na něj někdo zapomněl) atd.? Takový názor je možný jen v případě, že to tak sám máte. Nic jste od něj nečetl, nepřemýšlel o něm, nenaslouchal mu. Takový podle mě jste. Snažila jsem se jen vysvětlit, že ne každý to má stejně, jako Vy. Ne pro každého je smutek póza. To je všechno. A přesně vím, co o Havlovi řeknu svým dětem já hned když se zeptají, kdo to je, až uvidí jeho fotografie doma. Především to, že to byl mimořádně dobrý člověk a umělec, který se nikdy nepovyšoval, chtěl abysme žili v pravdě a lásce a zasloužil se o naší svobodu. Že to byl i prezident je až daleko za tím člověkem, disidentem a dramatikem... Říct to dítěti tak, jak jste to napsal, mi připadá velmi ochuzující a je to škoda. Těžko pak můžeme očekávat, že další generace budou vyznávat stejné hodnoty. Ale jak jsem řekla - ani Havel by určitě nebyl nadšený z toho postupu pana ředitele.

(Lokutus - WWW, 23.12.2011, 00:41:55)
Milá Jano, vy víte prd, jaký já jsem. A z mého článku nevyplývá, nakolik bych hodnotil lidi, jak "oni to mají". Jen komentuji současnou hysterii okolo jeho úmrtí, jak mediální, tak i sociální a předpokládám v populaci určité procento pokrytců. Toť vše, nic víc, nic míň.
A ta citace, milá Jano, to není nic jiného, než jakési lehké zdůraznění základního konfliktu. Dětem, které Havla nezažily jako prezidenta, se ruší besídka, protože ten člověk, o kterém ví maximálně to, co jim řekli rodiče a učitelé, právě umřel. Besídka, na kterou se poctivě připravovaly dva měsíce je zrušená kvůli tomu, že umřel někdo, ke komu nemají a ani nemohou mít žádný zásadní vztah. Nerozumí těm hodnotám, nechápou, o čem psal a mluvil. Pro ně je ta besídka mnohem zásadnější, než smrt nějakého exprezidenta.
Nemá smysl se do takovéto krátké glosy rozepisovat, co všechno by měly rodiče o takovém velikánovi dětem říci. V kontextu toho článku je to buřt.
Rozumíme si?

Smutek za Václava Havla (idol, 23.12.2011, 18:59:25)
Podle mého názoru je potřeba si uvědomit, že za uspořádání státního smutku a jeho průběh, zesnulý Václav Havel opravdu nemůže.

Radost až do rána (Velryba grónská, 24.12.2011, 11:42:31)
S článkem naprostý souhlas. Nejúžasnější mi připadal rozjuchaný TV zpravodajský vstup z Lucerny v pátek po pohřbu asi tak v sedm večer. Děti, už můžete!
(To celé není o Havlovi, to je o buzeraci.)

Besídky (R. W. - Mail, 26.12.2011, 18:10:20)
Inu, zrušení besídek prý bylo "doporučeno" ministerstvem školství, a víme, jak to u nás chodí, když se něco shora "doporučí", takže zřejmě ani ten brunátný ředitel nezrušil besídku proto, že by chtěl být na ty děti zlý...



Přidání komentáře...